Sõru sadam

Sõru sadama rajamise aeg ei ole teada. Sõrul on olnud püsiv paatide ja väiksemate, ühemastiliste purjelaevade randumiskoht juba 500–600 aastat. 1890. aastast pärinevad materjalid Sõru sadamasse piirivalve purjepaadi silla ehitamise planeerimise kohta. Seal on öeldud, et sadam ehitatakse talupoegade vana paadisadama kohale, lisaks uus sild, millel oleks 180 sülla pikkune kivitamm ja 30 sülla pikkune ja kärgkastidele toetuv kai. Sadamat parendati 1905. aastal, kui tammi laiendati ja kärgkastide osa pikendati. Sel perioodil kasutati sadamat Saaremaaga ühenduse pidamisel ka kohalike kalurite poolt. Vahemikus 1927–1929 uuendasid kohalikud oma jõududega sadamasilla, sama toimus ka 1935. aastal. 1941. aastal olla Saksamaa dessandi eel valmistatud sadamasillale pikendus, mis tehtud enne valmis ja toodud üle mere kohale ning kinnitatud sadamasilla külge. Teise maailmasõjas hävisid sadamas olnud ehitised. 1949. aastal moodustati Sõru kalurikolhoos, mille baasiks oli Sõru sadam ja selle ümbrus. 1953. aastal alustati Sõru sadamasse kalatöötlemistsehhi ehitamist (praegu kutsutakse seda Sõru paadikuuriks).1956. aastal süvendati sadamakanal. Seda rahastasid Hiiumaa kalakombinaat, Hiiumaa Mootorkalapüügijaam ja kalurikolhoos Sõru Kalur. 1950–1960. aastatel toimus sadamast massiline kalapüük, kuid selle osatähtsus vähenes ajas oluliselt ja seetõttu ei süvendatud sadamat korrapärase tihedusega. 1949–1961 tegutsenud kalurikolhoosi Sõru Kalur kaluritemajast (tänapäeval Sõru muuseum) kujunes küla keskne seltsitegevuse koht. 1980. aastate lõpuks oli sadam võrdlemisi kehvas seisukorras (kaid remontivajavad, sissesõit madalaks jäänud). Erastamise käigus läks sadam osalt erakätesse, osalt Emmaste vallale. Tõenäoliselt kõige tuntumaks kaluriks Sõru sadamas on olnud Theodor Pruul (1921–2011), kes oli kalurikolhoosi Sõru Kalur brigadir ja hiljem kalurikolhoos Hiiu Kalur Sõru rannapüügibrigaadi brigadiri.

1996–1998 taastati Sõru sadamakaid, 1998 süvendati sadama laevateed ja 1999. aastal ka kanalit. 1999. aastast alates toimub Hiiumaa - Saaremaa ühendus mitte Orjaku - Triigi liinil, vaid Sõru - Triigi liinil. Samal aastal asutati ka endisesse kaluritemajja Sõru muuseum. 2006. aastal alustas sadamas tegevust Sõru Merekeskus, mis ühendas endas muuseumi ja puulaevade remonditöökoja sadamas.

2017. aasta aprillis esitleti Sõru sadamas uut parvlaeva Soela, mis hakkas ühendust pidama Hiiumaa ja Saaremaa vahel.

Hiiumaa merenduslikud huviväärsused (SA Hiiumaa Muuseumid. Kärdla, 2020)