Iris

Kaljas Iris oli taasiseseisvunud Eesti esimene ajalooline purjelaev, mille ilmumine andis tõuke paljude vanalaevaseltside tekkele, arvukate koopialaevade ehitamisele ja Eesti Ajalooliste Laevade Seltsi sünnile. Nõukogude võimu perioodil olid kõik traditsioonilised purjelaevad Eestis hävinud. Kaljas Iris on ehitatud Soomes Nõukogude Liidule nn sõjakahjutasude katteks.

1960. aastatel seisis purjekas Helsingi Kauppatoril ja selles oli lillepood. 1970. aastate lõpus alustati sellega lõbusõite Turu saarestikus. 2002. aastal ostsid Irise Eestisse Riho Rätsep ja Herkki Haldre. Laev vajas põhjalikku remonti. Laevameistriks kutsuti Saaremaa puuseppmeister Jaak Tõnisots. Purjekas hakkas tegema Tallinnast ja Pärnust lühemaid ja pikemaid mereretki, korraldati lastelaagreid. Laev omandas lühikese ajaga suure populaarsuse, mis on seletatav taolise meresõidu-teenuse täieliku puudumisega sel ajal. Kuue aastaga käis meresõitudel üle 15 000 inimese. Alates 2008. aastast seisab Iris kurva monumendina Sõru sadamas kõrvuti mootorpurjekaga Alar ja ootab täielikku renoveerimist.

Mati Õun, Hanno Ojalo - 101 Eesti laeva (Tallinn 2015, lk 114-115)